دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

علت استرس چيست؟

تحصيلي و خانواده

علت استرس چيست؟

۶۷ بازديد

علت استرس چيست؟علت استرس چيست؟

 

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره علت استرس چيست؟

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون كد و صفر با شماره زير تماس بگيريد

9099072958

پاسخگويي از 9 صبح تا 9 شب حتي ايام تعطيل

همه‌ ما در زندگي روزمره و در موقعيت‌هاي گوناگون ، بارها دچار استرس مي‌شويم. استرس به واكنش طبيعي بدن در برابر عوامل محرك ، تغييرات ، فشارهاي دروني يا بيروني گفته مي‌شود. اين عوامل در شرايط مختلف سبب بر هم خوردن تعادل بدن مي‌شوند و بدن هوشمند ما براي مقابله با اين حالت تلاش مي‌كند تا تعادل از دست رفته را بازگرداند. استرس همچنين عامل اصلي بسياري از بيماري‌هاي شناخته شده است كه كارشناسان در مورد عواقب شديد آن بر سلامتى بدن هشدار مي‌دهند.

در واقع استرس نه تنها بر روح و روان بلكه بر جسم نيز تأثير مي گذارد كه عوارضى به نام مشكلات روان تني را سبب مي شوند ، اين علائم جسمى ناشى از استرس در افراد مختلف متفاوت بوده ، اما چند نشانه شايع وجود دارد كه به دليل استرس بيش از حد رخ مى دهد. در ادامه اين مطلب قصد داريم تا توضيحات بيشتري را در مورد اينكه ” علت استرس چيست؟ “ در اختيار كاربران عزيز  قرار دهيم.

چرا استرس مخرب است و يا علت استرس چيست؟

اكثر مردم هنوز نمي‌دانند كه علت استرس چيست؟ و استرس چه تاثيرات منفي و مخربي مي‌تواند داشته باشد. مسئله‌ ديگري كه هنوز مردم به‌طور كامل با آن آشنايي ندارند ، اثرات ويرانگر استرس دائمي بر بدن و همچنين ذهن ماست. بدتر از همه اين است كه حتي زماني كه فكر مي‌كنيم استرس داريم ، بدن ما دقيقا همان واكنشي را نشان مي‌دهد كه هنگام مضطرب بودن دارد و اين يك چرخه‌ي معيوب است. اجتناب از استرس يا حداقل تلاش براي محدود كردن آن ، به دلايل مختلف بسيار ضروري است. بروز استرس رابطه ي مستقيم با پذيرش مسئوليت هاي بزرگ و انجام كارهاي سخت و سنگين دارد.

البته ناگفته نماند كه عكس العمل فرد در رابطه با بروز استرس را نيز نمي توان در اين ميان ناديده گرفت. هر دو عامل ، خانه و كار مي توانند به صورت جرقه اي براي ايجاد تنش جسمي و روحي محسوب شوند و تدريجا رشد كنند و در صورتي كه ناديده گرفته شوند مي توانند به صورت معضلي جدي در به خطر انداختن سلامتي فرد مطرح گردند. براي شروع ، عادات غذايي شما بايد بهبود بيابد چون استرس يكي از بزرگ‌ترين دلايل انتخاب‌هاي غلط و نامناسب (مثلا خوردن غذاهاي ناسالم) است. خواب خوب هم به عواملي كه پيش‌تر ذكر شد گره خورده است. چون از نظر علمي كم‌خوابي با انتخاب رژيم غذايي كم‌ارزش در روز بعد رابطه‌ي مستقيم دارد. 

علائم استرس و اضطراب شديد

  • عصبي بودن
  •  احساس تنش
  • ضربان قلب بالا ، تنفس سريع و عرق كردن 
  • خستگي ، ضعف ، سرگيجه
  • عدم تمركز
  • بي خوابي يا بدخوابي
  • چاقي يا لاغري بيش از اندازه
  • حالت تهوع و بيماري هاي گوارشي 
  • احساس گرما يا سرماي شديد
  •  درد قفسه در سينه
  • سردرد هاي مكرر
  • جامعه‌ گريزي و انزوا
 
 

عوامل استرس زا و كار

به دلايل مختلف ، محيط كار در واقع پرورش دهنده زمينه هاي استرس است. زماني كه افراد مختلف در يك جا جمع مي شوند ، امكان بروز تنش نيز قوت مي گيرد. افراد به خاطر داشتن گرايش هاي شخصيتي خاص ممكن است با هم درگير شوند ، قوانين حاكم ما بين افراد يك گروه نيز ممكن است روشن و شفاف نباشند ، در نتيجه كاركرد گروه به طور كلي به خاطر وجود اين عوامل منفي آسيب مي بيند. با وجود رقابت در محيط كه افراد مختلف در يك جا جمع مي شوند ، امكان بروز تنش نيز قوت مي گيرد. رقابت در محيط كار اغلب به مشاجره مي انجامد و اختلاف نظر عمومي در مورد اهداف و روش ها مي تواند به موفقيت و تكميل كار و يا قرارداد آسيب رساند.

غير از زماني كه فرد براي خودش كار مي كند ، بيشتر افراد مجبورند نتايج كار خود را به يك فرد با موقعيت اداري بالاتر گزارش دهند. استرس زماني ايجاد مي شود و اوج مي گيرد كه رئيس ، مديري خوب و خوش برخورد نباشد. افراد زماني به پست مديريت و رهبري مي رسند كه داراي تخصص و دانش حرفه اي باشند ، اما تنها اين دلايل براي رهبري يك بخش يا قسمت كافي نيست زيرا فرد ممكن است كارمند بسيار خوبي باشد ، اما مدير خوبي نباشد. در اغلب موارد ، ناتواني در ايجاد ارتباط مناسب ، ريشه ي اصلي مشكلات است.

 
 

عوامل استرس زا و خانواده

همان طور كه قبلا نيز در مورد عوامل استرس زا مربوط به كار گفته شد هر كجا كه افراد با يكديگر كاري را انجام بدهند ، احتمال بروز استرس نيز وجود دارد. انجام كار در محيط خانه و بودن نزديكان فرد در اطراف او ، دليل بر عدم وجود عوامل استرس زا نيست. يك دليل آشكار استرس ، اختلاف و تنش بين افراد خانواده است. اين امر ممكن است ناشي از ناسازگاري اساسي بين زن و شوهر باشد. وقتي چنين خانواده هايي صاحب فرزند مي شوند ، آن ها خود را مجبور به ادامه زندگي مي كنند ، زيرا معتقدند كه جدايي به كودكان آسيب مي رساند. اما در حقيقت كودكان در چنين شرايطي بيشتر از زماني كه با يكي از والدين خود با شادي زندگي كنند ، آسيب مي بينند.

بي ثباتي زندگي خانوادگي و دوري هاي مكرر يكي از والدين از خانه باعث بروز استرس مي شود. ممكن است يكي از والدين به واسطه ي تجارت يا وضعيت خاص كاري مدت ها از خانه دور باشد در چنين شرايطي طرف مقابل بايد تمام مسئوليت ها را به تنهايي بر عهده گيرد. هر تصميمي در ارتباط با بچه ها بايد توسط والد مانده به تنهايي اتخاذ گردد حتي اگر كارها بر طبق روال معمول پيش نرود و يا بچه ها دچار مشكل گردند.  در شرايطي كه در بسياري از مدارس خشونت ، تبيعض نژادي و لاابالي گري افزايش يافته ، استعمال مواد مخدر حتي در مناطق روستايي گسترش يافته ، تربيت و بزرگ كردن كودكان در دنياي امروز به طور باور نكردني مشكل و استرس آور شده است.

 
 

مديريت استرس

اولين گام براي مديريت استرس اين است كه ببينيد ريشه اين احساسات چيست. هر بار كه دچار احساس استرس شديد ، آن را يادداشت كنيد تا به مرور زمان متوجه شويد چه شرايط و اتفاقاتي باعث بروز اين احساس در شما مي‌شوند ، سپس اتفاق‌ها را به ترتيب درجه تاثيري كه روي شما دارند مرتب كنيد و ببينيد كدام‌ يك از حوادث سلامتي شما را تحت تاثير قرار داده و كدام‌ يك بر كار و عملكرد شما تاثير گذاشته است. بعد از شناسايي عامل استرس و با استفاده از راه‌حل‌هايي كه در ادامه به شما خواهيم گفت ، مي‌توانيد استرس خود را مديريت كنيد ، اين راه حل‌ها را به صورت تركيبي نيز مي‌توانيد استفاده كنيد. همچنين براي مقابله با استرس مي توانيد كار هاي زير را نيز انجام دهيد:

  • بدانيد كه ديگران هم استرس دارند و شما تنها نيستيد.
  • از تكنيك‌هايي مانند مديتيشن و ريلكس كردن براي حفظ آرامش خود استفاده كنيد.
  • از حمايت اطرافيان مانند دوستان ، افراد خانواده و همكاران بهره‌مند شويد.
  • به اندازه كافي ورزش كنيد و بخوابيد تا بتوانيد بعد از اتفاقات استرس‌آور خودتان را آرام كنيد.
  • ياد بگيريد كه با تغييرات كنار بياييد و انعطاف‌پذير باشيد تا بتوانيد بر مشكلات غلبه كنيد.
  • برنامه ريزي روزانه داشته باشيد.
  • كارهاي كم اهميت را حذف كنيد.
  • زماني را به خودتان اختصاص دهيد.
  • از دنياي مجازي و اينترنت تا حد امكان دوري كنيد

چنانچه با مطالعه اين مطلب باز هم نياز به راهنمايي هاي بيشتري در مورد اينكه علت استرس چيست؟ داشته باشيد مي توانيد با كارشناسان مركز الو مشاوره تماس گرفته تا به بهترين شكل ممكن بتوانيد از پس استرس و مشكلات ناشي از آن بر روي زندگي خود فارغ گرديد. همچنين در صورت تمايل مي توانيد ساير مطالب روانشناسي ما را نيز مطالعه نماييد:

علائم و دلايل اصلي كمبود اعتماد به نفس
براي اختلالات رواني چه روش درماني مناسب است؟
روابط زناشويي موفق
با چه كساني نبايد ازدواج كرد؟

 

 

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره علت استرس چيست؟

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون كد و صفر با شماره زير تماس بگيريد

9099072958

پاسخگويي از 9 صبح تا 9 شب حتي ايام تعطيل

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 


منبع:علت استرس چيست؟

استرس و اضطراب - تعريف اضطراب وراهكارهاي مقابله با آن - علائم افسردگي وراهكارهاي مقابله با آن - انواع اختلالات جنسي و درمان - اختلال ملال جنسي به همراه علت هايش - مشاوره ازدواج - خودارضايي و عوارض و پيامدهاي آن - سن ازدواج - عزت نفس وخودبيني وراهكارههاي تقويت آن - وسواس و راهكارهاي مقابله - مشاوره روانشناسي تلفني - آموزش كنترل خشم در كودكان - تفاوت هاي مهم زنان و مردان در رابطه جنسي خيال پردازي جنسي چيست؟ - مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟ - جذاب ترين رفتارهاي جنسي براي مردان و زنان - نقش خانواده در آموزش هاي صحيح جنسي به كودكان -  پرده بكارت و انواع پرده بكارت - مشاوره جنسي و زناشويي تلفني - راه هاي مقابله با بي انگيزگي - مشاوره درمان و ترك خود ارضايي در پسران و دختران - احساس تنهايي و راهكارهاي برطرف كردن احساس تنهايي - آيا جراحي زيبايي نشانه ي بيماري است؟ - هيپنوتيزم چيست؟ - قرص هاي خواب وانواع آن - زود انزالي و روش هاي درمان آن - انواع روابط جنسي - راهكارهايي براي افزايش توان جنسي مردان - علت اصلي طلاق در بين زوج هاي ايراني چيست؟ - آيا طلاق عاطفي درمان دارد؟ چطور همه چيز را از نو بسازيم؟ - بهترين و سريع ترين روش هاي ترك اعتياد - روابط زناشويي در دوران نامزدي و عقد - چرا رابطه‌ي جنسي وابستگي مي‌آورد؟ - روش ترك اعتياد با متادون چگونه است ؟ - دلايل و نشانه هاي خيانت زنان متاهل - معرفي انواع داروهاي ترك اعتياد - انواع قرص هاي ترك اعتياد - چگونه نه بگوييم ؟! - علائم و علت هاي اعتياد به ماري جوانا - نحوه برخورد با بددهني و فحاشي در كودكان - نشانه ها و علائم اعتياد به شيشه چيست؟ - ازدواج موقت خوب است يا بد؟ با چه كساني نبايد ازدواج كرد؟ - وسواس فكري و عملي چيست ؟ - درمان دروغگويي در كودكان - انواع كودك آزاري و علل آن - روش هاي موثردرمان بدبيني و شك را بهتر بشناسيد - سكس مقعدي - دلايل گرايش و عوارض رابطه مقعدي - عوارض ؛ فوائد خودارضايي در زنان و دختران - عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن - ***گرافي ؛ تاثيرات مثبت و منفي فيلم پورن - دلايل و نشانه هاي خيانت مردان - حشيش چيست؟ تمام حقايق مهم درباره حشيش را بدانيد - عوامل تاثيرگذار بر كاهش عشق و علاقه در روابط زوجين - دوستي دختر و پسر از نظر روانشناسي-عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن-عوارض ؛ فوائد خودارضايي در زنان و دختران-مشاوره روابط زناشويي-علت استرس چيست؟-سكس مقعدي – دلايل گرايش و عوارض رابطه مقعدي-

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.