دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

خودارضايي در كودكان

تحصيلي و خانواده

خودارضايي در كودكان

۷۵ بازديد

خودارضايي در كودكانخودارضايي در كودكان

  

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره خودارضايي در كودكان

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون كد و صفر با شماره زير تماس بگيريد

9099072958

پاسخگويي از 9 صبح تا 9 شب حتي ايام تعطيل

 

خود ارضايي يا استمنا يكي از مشكلاتي است كه مادران در مورد كودكانشان نگراني هاي زيادي دارند و از آنجايي كه در مورد اين موضوع با ديگران نيز صحبت نمي كنند ، فشارهاي رواني حاصل از آن برايشان زياد و غيرقابل تحمل خواهد شد. بنابراين مقوله خودارضايي در كودكان شايد حساس ترين معقوله در بين والدين باشد كه بخواهند در مورد آن اطلاعاتي كسب نمايند.

استمنا به معناي خود ارضايي براي كسب لذت و خودآرامي است. كودكان ممكن است به خود دست يا اشياي ديگري بمالند. در مورد خود ارضايي ، در تمام جوامع بشري ، ملل و اقوام با فرهنگ هاي مختلف ، بحث بسياري صورت گرفته است و گستردگي اين موضوع ، نشان مي هد كه اين مسئله بسيار گسترده است. با مطالعه اين مقاله مي توانيد اطلاعات بيشتري را در مورد “خودارضايي در كودكان” ، عوامل و عوارض خودارضايي ، سن شروع خودارضايي و نحوه برخورد والدين با خودارضايي كودكان كسب نماييد.

استمنا به معناي خود ارضايي براي كسب لذت و خودآرامي است. كودكان ممكن است به خود دست يا اشياي ديگري بمالند.

خودارضايي چيست؟

 خودارضايي چيزي بيش از يك بررسي ساده اندام هاي تناسلي است كه معمولا در ۲سالگي هنگام استحمام مشاهده مي شود. در حين خودارضايي يك كودك معمولا داراي چهره اي خيره ، گرگرفته و شيفته به نظر مي رسد. كودك ممكن است چندين بار در هر روز يا فقط يكبار در هفته تحريك شود. ولي آن به طور معمول تر هنگام خواب آلودگي ، خستگي ، تماشاي تلويزيون يا استرس رخ مي دهد. آن ها معمولا نواحي تناسلي خود را مورد مالش قرار مي دهند يا به وسيله يك شي آن را لمس مي كنند.

 

 
 

 

زمان شروع خود ارضايي كودكان

 از دو سالگي به بعد كودكان نسبت به نواحي جنسي شان حساس مي شوند. ممكن است بازي كردن با نواحي تناسلي نيز در اين سن آغاز شود. هنگامي كه توجه كودك به نواحي جنسي اش جلب مي شود ، آن را لمس مي كند و متوجه مي شود با لمس اين نواحي ، لذت بيشتري نسبت به ساير قسمت هاي بدن خود احساس مي كند.

 دير يا زود كودك متوجه نگراني والدينش از اين عمل مي شود. ولي براي كسب لذت عليرغم ممنوعيت هايي كه والدين قائل مي شوند ، به خود ارضايي ادامه مي دهد. در سن 6 سالگي كودكان به خوب و بد بسيار اهميت مي دهند. و از آنجايي كه مي خواهند دختر يا پسر خوبي باشند ، رفتارشان كاهش مي يابد يا ياد مي گيرند اين عمل را به شكل خصوصي انجام دهند. 

 

 
 

 

عوامل خودارضايي در كودكان

مواجه شدن با صحنه هاي جنسي

كودكاني كه شاهد روابط جنسي والدين هستند يا صحنه هاي مستهجن و زشت جنسي از طريق ديدن فيلم يا تصاوير مي شوند و همچنين كودكاني كه مورد سو استفاده جنسي توسط كودكان ديگر يا بزرگسالان قرار مي گيرند ، بيشتر از سايرين آمادگي انجام خودارضايي را خواهند داشت.

مالش دادن بدن

حركاتي همچون خوابيدن روي شكم و ماليدن خود بر روي زمين يا اشياي سخت مانند عروسك ، تشك و بالشت در كودكان امري عادي و معمولي است. هر چند اين حركات بيشتر اتفاقي و جهت سرگرمي و بازي انجام مي شود اما در صورت عدم ممانعت والدين و اصطحكاك و مالش افراطي ناحيه تناسلي ، كودكان ممكن است به تحريك جنسي برسند و تشويق به تكرار اين كار شوند و نهايتا منجر به خودارضايي آنان شود.

عفونت هاي ادراري

كودكان به خصوص دختران ، به دليل كوتاهي مجراي ادراري ، مستعد عفونت هاي ادراري هستند. عفونت باعث التهاب و احساس سوزش و خارش ناحيه تناسلي مي شود و ممكن است كودكان با خاراندن اين ناحيه به احساس لذت برسند. 

وجود انگل هاي روده اي

برخي از كودكان انگل روده اي مثل كرمك دارند. هنگام شب كرمك از داخل روده به خارج از مقعد حركت مي كند و سبب التهاب و خارش ناحيه مقعد و اطراف دستگاه تناسلي كودكان مي شود. كودكان با خارش اين ناحيه ، باعث تحريك ناحيه تناسلي شده و احساس لذت مي كنند كه خود مي تواند مقدمه اي جهت شروع خود ارضايي باشد.

نوازش هاي بي مورد 

بعضي از مادران و بزرگترها براي خنده و شوخي با  كودكان ، آن ها را قلقلك مي دهند. نوازش زياده از حد ناحيه شكم ، ناحيه تناسلي و كشاله ران ها مي تواند موجب تحريك ناحيه تناسلي و احساس لذت در كودك شود و زمينه را براي شروع خودارضايي كودك فراهم كند.

دستكاري آلت تناسلي

برخي از كودكان به صورت ناخودآگاه دست در شلوار خود مي كنند و دايم با آلت تناسلي خود بازي مي كنند. در صورت عدم پيشگيري والدين از اين كار ، استمرار و دستكاري مكرر آلت تناسلي توسط كودكان ، مي تواند باعث تحريك آن ها و خودارضايي شود.

شست و شوي افراطي ناحيه تناسلي

بعضي از والدين ، خصوصا آن هايي كه وسواس دارند ، ممكن است جهت شست و شوي كودكان در سرويس بهداشتي يا حمام ، بيش از حد وسواس به خرج دهند. تماس و لمس بيش از حد دست با آلت تناسلي كودكان ممكن است باعث تحريك جنسي آنان شود.

كودكان مضطرب و عصبي

كودكاني كه به هر دليل دچار اضطراب جدايي ، اضطراب امتحان ، ترس از مدرسه ، ترس از جمع و انواع فوبيا و ترس هاي بيمارگونه مي شوند ، براي رهايي از اين اضطراب و ترس ها و رفع تسكين اضطراب خود ، ممكن است به خودارضايي روي آورند. همچنين كودكاني كه با هر مسئله اي عصبي و ناگهان دچار انفجار هيجاني مي شوند ، براي رهايي از بار فشار هيجانات ، ممكن است كه دچار خودارضايي اضطراري  بشوند.

كودكان منزوي و تنها

كودكاني كه ارتباط خوبي با ديگران و اجتماع ندارند و يا نتوانند با كودكان هم سن و سال خود رابطه دوستي برقرار نمايند و از بازي با دوستان و اسباب بازي هاي خود به لذت و شادي نرسند ، احساس ناكامي و طرد شدگي مي كنند و فكر مي كنند كسي آن ها را دوست ندارد.
براي اينكه اين كودكان ، رنج ناشي از تنهايي را كاهش دهند به دنبال راهي جهت كسب لذت بر مي آيند كه يكي از آسان ترين راه ها ، كسب لذت از طريق خود ارضايي مي باشد.

عوارض خودارضايي دركودكان

 عفونت هاي ادراري

خود ارضايي ممكن است به دفعات و در شرايط غير بهداشتي انجام داده شود ، بنابراين ممكن است باعث عفونت ادراري به خصوص در دختران ، شود.

 آسيب به آلت تناسلي

دستكاري زياد آلت تناسلي و گاهي استفاده از اشيا و وسايل ، جهت ايجاد تحريك ، ممكن است به آلت تناسلي آسيب برساند.

انزواي اجتماعي

كودكي كه از طريق خود ارضايي به لذت مي رسد ، ديگر تلاشي جهت ارتباط با اجتماع از خود بروز نمي دهد. وقتي فرد به راحتي و بدون اين كه تلاشي بكند ، خودش را ارضا مي كند ، ديگر روابط با ديگران برايش لذت بخش نخواهد بود و از اجتماع گريز مي شود.

اعتماد به نفس پايين

وقتي فرد احساس مي كند مثل بقيه افراد نمي تواند با ديگران ارتباط برقرار كند و از اين ارتباط دوستانه لذت ببرد و تنها از طريق خود ارضايي به لذت مي رسد ، احساس پوچي و بي كفايتي مي كند و اعتماد به نفس خود را از دست مي دهد و به ديگران كه زندگي طبيعي و پرنشاطي دارند ، حسادت مي ورزد.

ترسو و خجالتي بودن

اكثر افرادي كه خود ارضايي مي كنند افرادي كم رو و خجالتي اند. آن ها چون مي ترسند مورد تاييد جمع قرار نگيرند و از طرف دوستان شان طرد شوند ، از شركت در اجتماعات ، بازي هاي گروهي و فعاليت هاي جمعي پرهيز و اجتناب مي كنند و روز به روز منزوي تر و تنهاتر مي شوند.

كاهش تمركز و افت تحصيلي

 فردي كه مكررا خود ارضايي مي كند ، دچار اشتغال فكري شديد راجع به اين مسئله مي شود و دائما با خود سر جنگ دارد كه اين كار را بكند يا نكند ، به همين خاطر دچار مشغله فكري و ذهني شديد مي شود و زمان و انرژي زيادي صرف اين كار و فكر كردن راجع به آن مي كند ، بنابراين از تمركز و توجه به دروس باز مي ماند و دچار حواس پرتي و افت تحصيلي مي شود.

وسواس

وسواس يعني تكرار يك كار به صورت غير ارادي ، مثل شست و شوي دست در افراد وسواسي. برخي از كودكان ، دچار افكار وسواسي جهت انجام دادن خود ارضايي مي شوند و تا خود ارضايي نكنند اين فكر دست از سرشان بر نمي دارد ، ولي وقتي خود ارضايي كردند به مدت خيلي كوتاه به آرامش مي رسند ، و دوباره اين افكار وسواسي بر مي گردد و مجبورند به دفعات اين كار را انجام دهند و دچار خود ارضايي وسواس گونه مي شوند.

اضطراب

كودكاني كه خود ارضايي مي كنند ، سعي مي كنند به دور از چشم ديگران و در تنهايي اين كار را انجام دهند و در حين انجام دادن خود ارضايي مدام حالت نگراني و اضطراب دارند ، كه مبادا كسي از كار آن ها سر در بياورد.

احساس گناه و افسردگي

كودكان پس از انجام دادن خود ارضايي ، احساس گناه و غمگيني مي كنند و از كاري كه انجام داده اند پشيمان و از خود متنفر مي شوند. از اين كه نمي توانند در مقابل انجام دادن خود ارضايي از خود مقاومت نشان دهند ، خود را ملامت و سرزنش مي كنند كه خود باعث افسردگي خواهد شد.

 

 
 

 

بهترين عكس العمل در مقابل خود ارضايي كودكان چيست؟

  • با آرامش با كودكتان برخورد كنيد.
  •  با زبان خودشان در مورد نواحي جنسي برايشان توضيح دهيد.
  • علت بد بودن خود ارضايي را شرح دهيد.
  • عشق و محبت خود را به كودكتان افزايش دهيد. 
  •  اضطراب هاي محيطي شروع كننده هستند ، سعي كنيد علت را از بين ببريد.
  •  به آن ها ياد دهيد كه اگر دست كثيف  خود را به نواحي جنسيشان بزنند ، احتمال ابتلا به بيماري در آن ها زياد مي شود.
  • حواس كودك خود را منحرف كنيد.
  • بايد از افزودن احساس گناه در كودك خودداري شود.
  • بهتر است به كودك يادآور شويد كه اين عمل از نظر اجتماعي ، رفتار ناپسندي است ، همان طور كه انگشت كردن در بيني در انظار عمل پسنديده اي به شمار نمي رود.
  • از كنترل شديد و ايجاد ترس در او نسبت به احساس جنسي بپرهيزيد.
  • با اندام پوشيده آن ها را به حمام ببريد و مسائل بهداشتي مخصوص به هر جنس را به آنان ياد دهيد.

سوالات متداول والدين در مورد خودارضايي در كودكان

خودارضايي در چه سني نرمال محسوب مي شود؟

مي توان خود ارضايي بارز كودكان را در سنين 5 – 2 سالگي نرمال دانست ، اما با افزايش سن بايد اين رفتار كاهش پيدا كند.

تربيت جنسي  كودكان چه نقشي در خودارضايي دارد؟ 

مسلما تربيت جنسي و نحوه برخورد صحيح والدين با عمل خودارضايي كودك بسيار در كنترل و جلوگيري از اين عمل تاثير گذار خواهد بود.

خودارضايي كودكان ممكن است كه در آينده باعث ايجاد اختلالات جنسي در آن ها شود؟

بله چنانچه خودارضايي كنترل نشده و ادامه پيدا كند ممكن است باعث ايجاد اختلالات جنسي نظير زود انزالي و اختلال نعوظ گردد.

چنانچه با مطالعه اين مقاله نياز به كسب راهنمايي هاي بيشتري در مورد “خودارضايي در كودكان” خود داشتيد ، همواره مي توانيد با مشاوران مجرب مركز روانشناسي الو مشاوره در تماس باشيد. در صورت تمايل ساير مطالب روانشناسي ما را نيز مطالعه نماييد:

روش هاي خودارضايي
خودارضايي و عوارض و پيامدهاي آن
اعتياد به رابطه جنسي
عوارض ؛ فوائد خودارضايي در زنان و دختران

 

 

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره خودارضايي در كودكان

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون كد و صفر با شماره زير تماس بگيريد

9099072958

پاسخگويي از 9 صبح تا 9 شب حتي ايام تعطيل

 

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

منبع:خودارضايي در كودكان

استرس و اضطراب - تعريف اضطراب وراهكارهاي مقابله با آن - علائم افسردگي وراهكارهاي مقابله با آن - انواع اختلالات جنسي و درمان - اختلال ملال جنسي به همراه علت هايش - مشاوره ازدواج - خودارضايي و عوارض و پيامدهاي آن - سن ازدواج - عزت نفس وخودبيني وراهكارههاي تقويت آن - وسواس و راهكارهاي مقابله - مشاوره روانشناسي تلفني - آموزش كنترل خشم در كودكان - تفاوت هاي مهم زنان و مردان در رابطه جنسي خيال پردازي جنسي چيست؟ - مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟ - جذاب ترين رفتارهاي جنسي براي مردان و زنان - نقش خانواده در آموزش هاي صحيح جنسي به كودكان -  پرده بكارت و انواع پرده بكارت - مشاوره جنسي و زناشويي تلفني - راه هاي مقابله با بي انگيزگي - مشاوره درمان و ترك خود ارضايي در پسران و دختران - احساس تنهايي و راهكارهاي برطرف كردن احساس تنهايي - آيا جراحي زيبايي نشانه ي بيماري است؟ - هيپنوتيزم چيست؟ - قرص هاي خواب وانواع آن - زود انزالي و روش هاي درمان آن - انواع روابط جنسي - راهكارهايي براي افزايش توان جنسي مردان - علت اصلي طلاق در بين زوج هاي ايراني چيست؟ - آيا طلاق عاطفي درمان دارد؟ چطور همه چيز را از نو بسازيم؟ - بهترين و سريع ترين روش هاي ترك اعتياد - روابط زناشويي در دوران نامزدي و عقد - چرا رابطه‌ي جنسي وابستگي مي‌آورد؟ - روش ترك اعتياد با متادون چگونه است ؟ - دلايل و نشانه هاي خيانت زنان متاهل - معرفي انواع داروهاي ترك اعتياد - انواع قرص هاي ترك اعتياد - چگونه نه بگوييم ؟! - علائم و علت هاي اعتياد به ماري جوانا - نحوه برخورد با بددهني و فحاشي در كودكان - نشانه ها و علائم اعتياد به شيشه چيست؟ - ازدواج موقت خوب است يا بد؟ با چه كساني نبايد ازدواج كرد؟ - وسواس فكري و عملي چيست ؟ - درمان دروغگويي در كودكان - انواع كودك آزاري و علل آن - روش هاي موثردرمان بدبيني و شك را بهتر بشناسيد - سكس مقعدي - دلايل گرايش و عوارض رابطه مقعدي - عوارض ؛ فوائد خودارضايي در زنان و دختران - عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن - ***گرافي ؛ تاثيرات مثبت و منفي فيلم پورن - دلايل و نشانه هاي خيانت مردان - حشيش چيست؟ تمام حقايق مهم درباره حشيش را بدانيد - عوامل تاثيرگذار بر كاهش عشق و علاقه در روابط زوجين - دوستي دختر و پسر از نظر روانشناسي-عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن-عوارض ؛ فوائد خودارضايي در زنان و دختران-مشاوره روابط زناشويي-علت استرس چيست؟-سكس مقعدي – دلايل گرايش و عوارض رابطه مقعدي-مشاوره فرزند پروري صحيح-روش هاي خودارضايي-خودارضايي در كودكان-رابطه جنسي در دوران بارداري-

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.