چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳

تاثير موسيقي بر سلامت روان

۵۴ بازديد

تاثير موسيقي بر سلامت روانتاثير موسيقي بر سلامت روان

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"تاثير موسيقي بر سلامت روان"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

هنر به عنوان يكي از وسايل اوليه سازگاري بشر در خدمت نيازهاي كمال جويي و زيبا طلبي و از طرف ديگر، آرام بخش ناراحتي ها و سختي هاي زندگي او بوده است. موسيقي، شكلي از هنر است كه احساس، عاطفه، ادراك و شناخت انسان را بدون نياز به تكلم و زبان منتقل مي كند. استفاده بشر از موسيقي، امري آسان و قابل دسترس بوده است، چون ريتم و ملودي، به عنوان دو ركن اساسي موسيقي، در سرشت انسان وجود داشته و از طرفي آواگري ها و حركات ريتميك نيز نيازي به تكلم نداشته است.

موسيقي زبان آرزوها، انتظارها و عواطف بشري است و هر قوم و ملتي بر حسب ويژگي هاي عاطفي و فرهنگي خود، موسيقي خاصي دارد. با درك موسيقي، عواطف زيبا، همدردي و تفاهم بيشتر قلبي ميسر خواهد شد. با مطالعه اين مقاله مي توانيد اطلاعات بيشتري را در مورد “تاثير موسيقي بر سلامت روان” دريافت نماييد.

انواع موسيقي

موسيقي طبيعي:

اصوات و نغمه‌هايي كه از طببيعت و يا از حنجره حيوانات شنيده مي‌شود؛ مانند صداي برگ‌ها و درختان هنگام وزيدن باد و يا مثل آواز پرندگان.

موسيقي هنري:

آهنگ‌هايي كه انسان با وسايل مصنوعي چون ويولون، گيتار و غيره مي‌سازد.تفاوت موسيقي طبيعي و مصنوعي يا هنري را شايد بتوان در اين مسئله دانست كه آهنگ‌هاي طبيعي داراي سير ملايم و يكنواخت هستند لذا همواره براي انسان جذاب و مسرت‌بخش بوده و بر نشاط انسان به صورت واقعي مي‌افزايد و اين مسئله كم و بيش شايد براي همه اتفاق افتاده ولي آهنگ‌هاي مصنوعي اين گونه نيستند بلكه داراي ارتعاشات و زير و بم‌هاي گوناگوني هستند و لذا به نسبت اين ارتعاشات و زير و بم‌ها سلسله اعصاب از آن اثر مي‌پذيرند و چون يكنواخت نيستند اثرات آن زيان‌بخش خواهد بود. در موسيقي هفت دستگاه اصلي و البته دستگاه‌هاي فرعي نيز وجود دارد و هرگونه صدايي كه انسان توليد كند در يكي از اين دستگاه‌ها مي‌گنجد.

 
 

اثرات موسيقي بر سلامت روان

درباره حوزه تاثيرگذاري موسيقي و اين كه اصالتا مخاطب آن كدام يك از اين دو جسم و روان هست بايد گفت: مخاطب حقيقي اين هنر، مغز و روان انسان‌ها است، نه حس بينايي و نه حس شنوايي؛ زيرا اين دو حس چيزي جز واسطه انتقال اصوات فيزيكي به مغز و روان انسان‌ها نيست.
تيزگوش‌ترين انسان‌ها كه دريافت دروني از معناي موسيقي ندارند، هيچ دركي درباره آن نمي‌توانند داشته باشند، حتي تفسير و چگونگي برداشت انسان‌هايي كه در يك جامعه و در پوشش يك فرهنگ و يك محيط و سرگذشت زندگي مي‌كنند گوناگون مي‌باشد، اگرچه همه آنان از حس شنوايي مساوي برخوردار بوده باشند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   شكست عشقي چيست؟

 بهبود عملكرد ادراك و شناخت:

تحقيقات نشان مي‌دهد پخش موسيقي هنگامي كه فرد در حال انجام فعاليت ديگري است و روي آن تمركز كرده مي‌تواند عملكرد او را در كارهايي كه نياز به درك و شناحت دارد بالا ببرد. مطالعه‌اي دريافت موسيقي با ريتم تند منجر به افزايش سرعت در كار و پردازش شده و موسيقي با ريتم تند و ريتم ملايم هم مي‌تواند حافظه را تقويت كند.

كاهش استرس:

موسيقي مي‌تواند به كاهش و مديريت استرس كمك كند. گوش دادن به موسيقي ملايم و آرامش بخش مي‌تواند روشي موثر در غلبه بر استرس باشد و اين چيزي است كه علم هم آن را ثابت كرده است. گوش دادن به موسيقي روي واكنش انسان به استرس، مخصوصا روي سيستم عصبي خودكار تاثير دارد. افرادي كه به موسيقي آرامش بخش گوش مي دهند، بعد از قرار گرفتن در معرض استرس، سريع‌تر توانسته بودند شرايط روحي خود را بازيابي كنند. اين يكي از موارد مهم “تاثير موسيقي بر سلامت روان” مي باشد.

كاهش اشتها:

يكي از شگفت انگيزترين اثرات رواني موسيقي اين است كه مي‌تواند ابزاري مفيد در كاهش وزن باشد. اگر سعي داريد از وزن خود كم كنيد، گوش دادن به موسيقي و همزمان كم كردن نور محيط مي‌تواند به شما در رسيدن به هدف‌تان كمك كند. طبق مطالعات انجام شده، افرادي كه در رستوران‌هايي با نور سبك كه در آن جا موسيقي لايت پخش مي‌شود غذا مي‌خوردند نسبت به آن هايي كه در ساير رستوران‌ها غذا مي‌خوردند، ۱۸ درصد غذاي كمتري خورده بودند، چرا؟ محققان دريافتند موسيقي و نور كمك مي‌كند شرايط آرام‌تري ايجاد شود، در نتيجه افراد بيشتر احساس آرامش و راحتي كرده و آرام‌تر غذا مي‌خورند و در نتيجه نسبت به زمان سيري خود آگاه‌ترند.

تقويت حافظه:

برخي از افراد احساس مي‌كنند گوش دادن به موسيقي دلخواه‌شان هنگام مطالعه، به حافظه‌شان كمك مي‌كند، در حاليكه عده‌اي ديگر صرفا به دليل خوشايندتر كردن فضاي مطالعه به موسيقي گوش مي‌دهند و حتي عده‌اي هم موسيقي هنگام مطالعه را حواس پرت كن مي‌دانند. تحقيقات نشان مي‌دهد اين كار مي‌تواند مفيد باشد اما بستگي به عوامل گوناگوني دارد كه شامل نوع موزيك، لذت بردن شنونده از آن موسيقي و حتي ميزان اطلاعات و آموخته‌هاي شنونده از موسيقي دارد.

مديريت درد:

مطالعه‌اي كه روي بيماران فيبروميالژيا انجام شد دريافت آن هايي كه تنها به مدت يك ساعت به موسيقي گوش داده بودند، كاهش قابل توجهي در دردهاي خود داشتند. در مطالعه‌اي بيماران فيبروميالژيا به دو گروه تقسيم شدند؛ گروهي كه روزي يك بار و به مدت چهار هفته به موسيقي گوش مي‌داد و گروهي كه تحت هيچ موسيقي درماني نبود. در پايان چهار هفته، آن هايي كه هر روز به موسيقي گوش داده بودند، احساس درد و افسردگي‌شان كاهش چشمگيري داشت. اين نتايج نشان مي‌دهد كه موسيقي درماني مي‌تواند ابزاري مهم در درمان دردهاي مزمن باشد.

خواب بهتر با موسيقي:

محققان دريافتند آن هايي كه به موسيقي گوش مي دهند، كيفيت خواب‌شان به ميزان قابل توجهي بهتر از كساني است كه به كتاب صوتي گوش داده بودند يا به هيچ چيزي گوش نداده بودند. از آنجايي كه موسيقي يك درمان موثر براي مشكلات خواب است، مي‌تواند يك روش آسان و بي‌ضرر براي درمان بي خوابي باشد.

افزايش انگيزه:

گوش دادن به موسيقي با ريتم تند به افراد انگيزه مي‌دهد تا سخت‌تر كار كنند. بنابراين توصيه مي‌كنيم اگر واقعا دوست داريد پايبند برنامه‌‌ ورزشي‌تان بمانيد، بهتر است ليستي از موسيقي‌هايي با ريتم تند آماده كنيد تا هم انگيزه‌تان بيشتر شود و هم لذت بيشتري از ورزش كردن ببريد و عملكرد بهتري داشته باشيد.

كاهش علائم افسردگي:

موسيقي درماني مي‌تواند روشي موثر و بي‌ضرر براي انواع اختلالات مانند افسردگي باشد. مطالعه‌اي نشان داد موسيقي درماني علاوه بر كاهش افسرگي و اضطراب در بيماران دچار بيماري‌هاي نورولوژيكي مانند زوال عقل، سكته‌ مغزي و پاركينسون، هيچ عارضه‌ جانبي به جا نگذاشته بود، يعني اين روش درماني، بسيار بي‌ضرر و كم ريسك است.

بهبود خلق و خو:

يكي ديگر از فوايد رواني موسيقي اين است كه شما را شادتر مي‌كند. در يك بررسي كه در مورد دلايل گوش دادن افراد به موسيقي صورت گرفت محققان دريافتند موسيقي پخش شده، نقش مهمي در بهبود خلق و خو دارد. موسيقي به افراد كمك كرده بود بهتر بتوانند به خلق بهتري دست پيدا كرده و خودآگاهي بيشتري پيدا كنند.
 
 

ايجاد حس همكاري در كودكان با موسيقي

توصيه مي شود كودكان به صورت گروهي موسيقي را ياد بگيرند تا احساس همكاري، رعايت نظم و بردباري از اين طريق در آن‌ها افزايش يابد و در تعامل بيشتري با هم سن و سالان خود قرار گيرند. آموزش موسيقي به كودكان بيش فعال موجب مي شود تا تمركز آن‌ها بيشتر شود. البته تاثير گزاري موسيقي با توجه به نوع موسيقي و ريتم انتخاب شده آن متفاوت است. علاوه بر اين ها يادگرفتن و آموختن موسيقي در كودكان باعث مي شود تا نظم و انظباط و همچنين برنامه ريزي كردن در كودك تقويت شود. كودكاني كه موسيقي ياد مي گيرند مي توانند كلمات و لغت هاي بسياري را در ذهن خودشان حفظ كنند همين مسئله باعث مي شود تا بتوانند به راحتي زبان هاي ديگر را هم ياد بگيرند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   علت اصلي طلاق در بين زوج هاي ايراني چيست؟

كاربران گرامي چنانچه نياز به دريافت مشاوره و يا كسب راهنمايي هاي بيشتر در مورد“تاثير موسيقي بر سلامت روان” داريد مي توانيد با مشاوران برتر مركز الو مشاوره در ارتباط باشيد.

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"تاثير موسيقي بر سلامت روان"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

منبع:تاثير موسيقي بر سلامت روان

استرس و اضطراب - تعريف اضطراب وراهكارهاي مقابله با آن - علائم افسردگي وراهكارهاي مقابله با آن - عزت نفس وخودبيني وراهكارههاي تقويت آن -وسواس و راهكارهاي مقابله - مشاوره روانشناسي تلفني - مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟  - راه هاي مقابله با بي انگيزگي- احساس تنهايي و راهكارهاي برطرف كردن احساس تنهايي - آيا جراحي زيبايي نشانه ي بيماري است؟ هيپنوتيزم چيست؟ - قرص هاي خواب وانواع آن -  چگونه نه بگوييم ؟! - وسواس فكري و عملي چيست ؟ روش هاي موثردرمان بدبيني و شك را بهتر بشناسيد - دوستي دختر و پسر از نظر روانشناسي--علت استرس چيست؟-شكست عشقي چيست؟-آموزش بهترين روش هاي مديتيشن | چگونه مديتيشن كنيم-۱۰ راه كنترل عصبانيت و خشم در كمترين زمان-بررسي شخصيت افراد درونگرا و برونگرا-خودشناسي چيست | ۱۰ تكنيك ساده و عملي براي شناخت بهتر خودمان-بي اشتهايي در بارداري-معرفي قرص هاي خواب آور قوي-بي انگيزگي و عوامل موثر آن-تاثير موسيقي بر سلامت روان-بيماري آلزايمر چيست؟-- عوارض بي خوابي شبانه چيست-تفاوت و ويژگي هاي زنان و مردان-

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.