دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

بازار كار رشته فرش

تحصيلي و خانواده

بازار كار رشته فرش

۴۹ بازديد

بازار كار رشته فرشبازار كار رشته فرش

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"بازار كار رشته فرش"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

فرش از قديمي ترين و مهم ترين هنرهاي ايراني محسوب مي شود. هنري كه در تار و پود آن مي توان فرهنگ هاي مختلف ايراني را ديد. فرش براي ايران از جهت فرهنگي و اقتصادي اهميت به سزايي دارد. زيرا علاوه بر اينكه فرش يكي از بهترين ابزارها براي انتقال فرهنگ ايراني و اسلامي به ساير نقاط جهان است ، در بعد اقتصادي نيز در كنار اشتغال زايي و تامين نياز داخل ، صادرات آن به كشورهاي ديگر در بهبود اقتصاد تاثير بسيار مثبتي را دارد.

در دنياي پيچيده تجارت امروزه براي موفق بودن در حوزه صنعت فرش ، نياز به متخصصان و كارشناساني آشنا به مباني نظري و عملي فرش وجود دارد كه رشته دانشگاهي فرش به خوبي اين افراد را براي كشور تربيت مي كند. در اين مقاله قصد داريم تا بيشتر در مورد “بازار كار رشته فرش” و توانايي هاي مورد نياز اين رشته براي شما علاقه مندان هنر ايراني صحبت كنيم.

معرفي رشته فرش

در گذشته رشته فرش بافي به عنوان يك حرفه و هنر محسوب مي شد و كسي به فكر آكادميك كردن آن و تحقيق و پژوهش در اين زمينه نبود و آموزش فرش بافي نيز به صورت تجربي آموزش داده مي شود و رشته و دانشگاهي براي پرداختن به اين هنر زيبا وجود نداشت. فرش يكي از هنرهاي قديمي ايران است و كشور ما در آن صاحب نظر بوده و بايد براي حفظ تجربه هاي گذشته و تحقيق و پژوهش هاي جديد در راستاي به روز رساني اين هنر تحقيقات گسترده اي در آن انجام مي شد و خوشبختانه در دهه هفتاد وزارت علوم توانست با راه اندازي رشته فرش قدم هاي مثبتي در اين زمينه بردارد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   بازار كار رشته تاريخ

در حال حاضر رشته فرش در برخي از دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور ايجاد شده و افراد علاقه مند مي توانند رشته فرش را براي تحصيل انتخاب كنند. افرادي كه در رشته فرش تحصيل مي كنند با فرآيند توليد فرش ، جنس مواد به كار رفته ، تاريخچه فرش ، جامعه شناسي فرش ، اصول طراحي فرش و ديگر مباحث مهم مربوط به فرش به خوبي آشنا مي شوند. مثلا در بافت فرش دستي از الياف طبيعي ابريشم ، پشم و نخ استفاده مي شود كه دانشجويان با تكنولوژي اين اليافت و ساختار آن ها به صورت كامل آشنا مي شوند و مزيت و معايب هر كدام و نحوه استفاده از آن ها در بافت فرش را فرا مي گيرند.

 
 

گرايش هاي رشته فرش

رشته فرش گرايش مرمت و تكميل:

همان طور كه گفته شد هنر فرش بافي يكي از قديمي ترين هنرها و صنايع دستي ايران محسوب مي شود و از گذشته فرش هاي بسيار زيادي به يادگار مانده كه براي ترميم و حفظ آن ها بايد اصول ترميم و تكميل اين فرش ها را فرا گيرند تا بتوانند به خوبي اين كار را انجام دهند. نكته مهم در اين رشته شناخت تاريخچه و اصول فرش بافي گذشته است كه دانشجو بتواند با ديد وسيع و آگاهي كامل نسبت به گذشته اين كار را انجام دهد.

رشته فرش گرايش رنگرزي:

رنگرزي يكي از فرآيند هاي مهم در توليد فرش محسوب مي شود كه بايد به خوبي و با آگاهي كامل انجام شود. دانشجويان اين رشته با روش هاي مختلف رنگ رزي سنتي و مدرن فرش آشنا مي شوند و علاوه بر آن با فرايند اين كار را نيز ياد گرفته و مي توانند براي محصولات مختلف كه كارخانه يا كارگاه قصد توليد دارد بهترين روش هاي رنگرزي را ارائه كنند.

رشته فرش گرايش بافت:

بافت فرش يكي از مهم ترين اجزاي فرش است و هر فرش داراي بافت مخصوص به خودش است. دانشجويان اين رشته با بافت هاي مختلف فرش و استانداردهاي هر روش آشنا مي شوند و علاوه بر آن مي توانند برخي از دروس مرمت فرش را نيز آموزش ببينند.

 
 

توانايي لازم در رشته فرش

افرادي كه مي خواهند اين رشته را انتخاب كنند بايد علاوه بر كسب دانش مورد نياز ذوق هنري داشته باشند و بتوانند طرح هاي خلاقانه و جديد با حفظ سنت و آثار گذشته ايجاد كنند. يكي ديگر از نكات بسيار مهم علاقه به تحقيق و پژوهش است. فرش يك هنر قديمي بوده و بسياري از آثار مربوط به گذشته و زمان هاي دور است و دانشجو بايد به كار تحقيق و پژوهش علاقه داشته باشد تا بتواند پژوهش هايي كه در گذشته انجام شده و موفقيت هايي كه به دست آمده را به خوبي شناسايي كند و با علم و اطلاعات جديد گره بزند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   بازار كار رشته علوم قضايي - آينده شغلي

فرش زير مجموعه رشته هنر بوده و دانشجويان مي توانند بعد از شركت در كنكور در صورتي كه رتبه و شرايط مورد نظر را داشته باشند اين رشته را براي ادامه تحصيل انتخاب كنند. خوشبختانه در سال هاي اخير علاوه بر دانشگاه هاي دولتي مراكز علمي كاربردي و آزاد نيز در شهرهاي مختلف اين رشته را ايجاد كرده و افراد علاقه مند راحت تر مي توانند در اين رشته تحصيل كنند.

دروس مشترك در گرايش‌هاي مختلف فرش:

شيمي عمومي ، هندسه نقوش در هنرهاي سنتي ايران ، هنر در تمدن اسلامي ، آشنايي باهنر در تاريخ ، كارگاه طراحي پايه ، تاريخ فرش ، عكاسي ، جامعه‌شناسي فرش ، آشنايي با هنرهاي سنتي ايران ، كارگاه بافت قالي ، شناخت و ارزيابي فرش دست‌بافت ، اصول رنگرزي ، كارگاه طراحي سنتي ، آشنايي با مواد اوليه و ابزار ، كارگاه مرمت و نگهداري قالي ، كنترل كيفي استانداردهاي فرش ، پژوهش در فرش ايران ، جغرافياي فرش ، سير تحول و تطور نقوش و نمادها در هنرهاي سنتي ، علوم الياف ، ريسندگي ، زيبايي‌شناسي فرش ايران ، اقتصاد فرش ايران.

 
 

موقعيت شغلي رشته طراحي فرش

در كشور ما ، هيچ كالايي از نظر ارزش افزوده مشابه فرش نيست. زيرا از يك سو ، مواد اوليه فرش در ايران تهيه مي‎شود و از سوي ديگر ، فرش دست‎بافت ايراني در بازارهاي جهاني داراي ارزش مادي بسيار زيادي است. به همين دليل در حال حاضر ، بسياري از مراكز خصوصي و دولتي هستند كه به دنبال فارغ‎التحصيلان اين رشته مي‎گردند كه در زمينه طرح ، رنگ و بافت مهارت و خلاقيت داشته باشند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   بازار كار رشته بيوتكنولوژي

عده‎اي از فارغ‎التحصيلان نيز به عنوان مشاور بازرگانان فرش فعاليت مي‎كنند يا خودشان در زمينه توليد فرش يا صادرات فرش سرمايه‎گذاري كرده و در اين زمينه فعاليت مي‎كنند. يكي ديگر از حوزه هايي كه براي فارغ التحصيلان رشته فرش وجود دارد آموزش است كه افراد فارغ التحصيل اين رشته مي توانند با طي كردن مقاطع بالا به عنوان مدرس فرش مشغول به كار شوند.

داوطلبان علاقه مند به اين رشته ميتوانند از طريق شركت در كنكور سراسري هنر و يا ثبت نام بر اساس سوابق تحصيلي وارد “بازار كار رشته فرش” شده و چنانچه مايل باشيد نيز براي كسب راهنمايي بيشتر در اين زمينه با مشاوران برتر مركز الو مشاوره در تماس باشيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.