دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان

۵۲ بازديد

۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

يكي از شايع ترين اختلالات تكلمي كه از دوران كودكي آغاز مي شود لكنت زبان است. يعني دستگاه هاي تكلم انسان دچار پاره اي از تشنج هاست؛ به همين علت اداي كلمات ناگهان به مانع برخورد مي كند و پيوسته مكثي در ميان صحبت روي مي دهد. معمولا انسان حرفي را كه روي آن مكث ايجاد شده است به هنگام چنين رويدادي ، چندبار تكرار مي كند. در تغيير شكل يا تشديد لكنت سن ، شرايط و ويژگي هاي بلوغ تاثير فراوان دارد. برخي از كودكان نيز در سنين رفتن به مدرسه به دليل ويژگي هاي عاطفي و سازگاري اجتماعي خاص اين دوره مبتلا به لكنت زبان مي شوند.

گاهي نيز افرادي كه قبلا به نحوي لكنت زبان داشته اند در دوران بلوغ دچار لكنت زبان مي شوند. لكنت زبان در ميان پسران شايع تر از دختران است. درمان هاي گوناگوني براي كاهش لكنت وجود دارد كه تا حد زيادي اين اختلال را بهبود بخشيده اند . در اين مقاله قصد داريم تا اطلاعات كاملي را در مورد “۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان” به شما ارائه دهيم.

لكنت زبان در ميان پسران شايع تر از دختران است.

علت بروز لكنت زبان در كودكان

گذرگاه هاي عصبي مختلف در مغز كودكان براي روان صحبت كردن ، بايد رشد كنند و با هم در تعامل باشند. اگر اين تعامل به خوبي صورت نگيرد فرد دچار لكنت زبان مي شود. علت لكنت زبان مي تواند به خاطر مسائل زير باشد:

  • مسائل ژنتيكي
  • سكته و آسيب هاي مغزي
  • ضربات واردشده به سر
  • عوامل محيطي و فشارهاي احساسي و عصبي
  • عوامل روانشناختي

انواع لكنت زبان:

به‌ طور كلي دو نوع لكنت زبان وجود دارد. نوع اول لكنتي است كه در سال‌هاي آغازين كودكي رخ مي‌دهد و نتيجه‌ برخي اختلالات مغزي است. نوع ديگر لكنت زباني است كه نتيجه ضربات وارد شده به مغز يا سكته‌هاي مغزي در بزرگ‌سالي است كه گاهي به علت مصرف بعضي داروها رخ مي دهد. در برخي موارد فشارهاي عاطفي و احساسي نيز موجب بروز لكنت زبان مي‌شود.

 
 

۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان

درمان لكنت زبان بنا به سن و شرايط فرد مبتلا متفاوت است. براي كمك به رفع اين مشكل در بزرگسالان نيز مي‌توان از كمك متخصصين گفتاردرماني استفاده كرد. امكان گفتاردرماني براي تمام سنين است. در برخي موارد نيز درمان‌هاي روانشناسي روش مناسبي براي حل مشكلات گفتاري ناشي از عوامل رواني و احساسي است.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   خودارضايي در كودكان

۱- درمان غيرمستقيم:

درمان غير‌مستقيم ، تغيير رفتار و شيوه برخورد والدين و اطرافيان با فرد دچار لكنت زبان است. درمان غيرمستقيم براي كودكان زير ۵ سال مفيد است و اولين گزينه‌اي است كه متخصصين پيشنهاد مي‌كنند. با اين وجود چنانچه كودك شما در سنين زير ۵ سال است و شدت و ميزان لكنت او هفته به هفته رو به افزايش است ، بايد درمان‌هاي مستقيم را شروع كنيد. در درمان غيرمستقيم اغلب به مفاهيمي پرداخته مي‌شود كه موجب لكنت كودك شده‌اند. منظور از مفاهيم موضوعاتي است كه كودك عليرغم ميل به گفتن آن ها قادر به اداي درستشان نيست. هدف درمان غيرمستقيم ، ايجاد محيطي آرام و بدون فشار براي صحبت كردن كودك است.

خلق چنين محيطي نيازمند رعايت و درنظر گرفتن موارد زير است:

  • آرام صحبت كردن با كودك
  • تشويق كودك به حرف زدن ميان جمع خانواده و گوش دادن دقيق به ديگران
  • گفت‌و‌گو و صحبت‌كردن درباره موضوعات مختلف و آشنا براي كودك مثل آشپزي ، بازي كردن ، رفتن به پيش دبستاني ، كتاب هاي داستاني‌اش و…
  • پرهيز از متوقف كردن كودك در هنگام صحبت‌كردن و انتقاد از وي
  • ايجاد محيطي آرام و بي تشويش در خانه

۲- درمان مستقيم:

در اين روش ، والدين كودك تحت نظارت متخصصين ، برنامه‌هاي ويژه‌اي را پياده سازي مي‌كنند. در اين روش والدين بايد نسبت به لكنت زبان و صحبت‌كردن كودك واكنشي دوستانه ، حمايت‌گونه و غير قضاوتگر داشته‌ باشند. اگر لكنت زبان بعد از ۵ سالگي ادامه پيدا كند ، درمان كمي دشوارتر مي‌شود. با گذشت زمان عوارض جانبي ناشي از لكنت زبان كار درمان را سخت‌تر مي‌كند. تشويش و اضطرابي كه در هنگام صحبت‌كردن با لكنت رخ مي‌دهد ، ترس از لكنت و احساس شرم و خجالت روند درمان را كند و دشوار مي‌سازد.

درمان مستقيم براي كودكان مدرسه‌اي به موارد زير كمك مي‌كند:

  • كمك به پيشرفت رواني و يكدستي كلام
  • كمك به آشنايي كودك با مشكل خود
  • رشد مهارت‌هاي ارتباطي
  • افزايش اعتماد به نفس و نگرش مثبت
  • اشتراك‌گذاري تجارب با ساير لكنت زبانان
  • از بين بردن احساساتي نظير شرم و ترس

۳-خود درماني:

براساس اين روش ، لكنت زبان رفتاري است كه نياز به اصلاح و بازسازي دارد. كودك بايد سعي كند با تغيير احساسات و نگرش خود نسبت به لكنت زبان خود ، رفتارهاي حاصله از آن را كنترل كند. از جمله روش هاي مورد استفاده اين ديدگاه ، شيوه حساسيت زدائي ، كاهش عكس العمل هاي عاطفي همچون ترس از لكنت ، جايگزين كردن رفتارهاي مثبت براي كنترل لكنت و روش هاي كاهش هيجان مي باشد.

۴-روش جريان هوا:

در اين روش كه بيشتر براي كودكان ۷ سال به بالا تنظيم شده است ، توجه و تاكيد درمانگر بر اصلاح تلفظ و نظم تنفس است.در اين روش كودك همان طور كه ياد گرفته است لكنت داشته باشد ، مي تواند ياد بگيرد كه لكنت نداشته باشد. اساس اين روش بر تمرين هاي مربوط به رها ساختن عضلات اندام هاي گويائي و كاهش فشار بر آن هاست.

۵-دارو درماني:

گروهي از درمانگران براي درمان اين عارضه از داروهاي آرام بخش استفاده مي كنند كه البته كمتر معمول است. آن چه كه پزشكان و گفتار درمانگران در خصوص استفاده از دارو براي درمان لكنت زبان بر ان اتفاق نظر دارند آن است كه در حال حاضر دارو نمي تواند تاثيري بر درمان كامل و قطحي لكنت داشته باشد.

۶-دستگاه شنيداري ادينبورگ:

اين دستگاه شامل ميكروفون ، ضبط صوت و يك گوشي است كه صداي كودك را هنگام صحبت كردن ، ضبط مي كند و با چند ثانيه تاخير از طريق گوشي ها در گوش كودك پخش مي كند. گروهي از كودكاني كه مبتلا به لكنت هستند ، زماني كه برگشت صداي خودشان را و يا صداي نسبتا بلندي را مي شنوند علائم كمتري نشان مي دهند. مطالعات نشان مي دهند كه شنيدن صداي گوشي موجب بلندتر و تا حدودي كشيده تر صحبت كردن و در نتيجه رواني و سلامت كلام كودك مي شود.

۷-روش هاي رفتار درمانگران:

از ديدگاه رويكرد رفتاري ، لكنت زبان به عنوان رفتاري آموخته شده مورد بررسي قرار مي گيرد و روش هاي درماني آن هم براساس اصلاح رفتار ، كنترل نارواني ها و كاهش رفتارهاي غير كلامي استوار است.

۸-گروه درماني:

درمان گروهي مي تواند براي درمان لكنت زبان كودكان بسيار مفيد باشد در اين روش جلسات گفتار درماني به صورت گروهي برگزار مي شود. كودكان وقتي در گروه قرار مي گيرند و همراه با گروه شعر و يا آواز مي خوانند نشانه هاي كمتري از لكنت زبان از خود بروز مي دهند.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   روش تربيت كودكان پرخاشگر

۹- روش دو جانبه يا مكمل:

اين روش درماني بر اثرات متقابل تفكر و گفتار استوار است و در اين روش به كودك آموزش داده مي شود كه پيش از شروع صحبت آنچه را كه مي خواهد بر زبان بياورد به وضوح در ذهن خود تشريح كرده و سپس شروع به صحبت كند.

۱۰- روش سايه به سايه:

در اين روش فرد درمان گر داستاني را براي كودك از روي يك كتاب مي خواند و كودك پس از مدتي آن كلمات را تكرار مي كند. براي موفقيت در اين روش لازم است كه كودك تمركز كافي بر روي مطالبي كه فرد درمان گر مي خواند داشته باشد و با تمركز كافي انجام بپذيرد.

 
 

چرا پسران بيشتر از دختران دچار لكنت مي شوند؟

سنين آغاز پديده لكنت بين ۲ تا ۷ سالگي متغيير است و فراواني آن در ۵ سالگي مشاهده مي شود. اين پديده در پسران به مراتب بيشتر از دختران است. به طوري كه تحقيقات نشان داده اند كه در بين جامعه آماري افراد داراي لكنت ۷۰ % پسران و ۳۰ % دختران هستند. در واقع مي توانيم علت اصلي اين تفاوت را بالا بودن توان مهارت عصبي عضلاني گفتار در دختران در نخستين سال هاي زندگي شان بدانيم.

 
 

ساير نكات تكميلي براي درمان لكنت زبان در كودكان

علاوه بر “۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان” كه ذكر نموديم مي توانيد به موارد زير نيز توجه نماييد:

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   درمان دروغگويي در كودكان

توجه داشته باشيد در صورتي كه مشكل كودك شديد است ، بهتر است از متخصصان گفتاردرماني كمك بگيريد. متخصصان مركز الو مشاوره مي توانند شما را در مورد “۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان” راهنمايي نمايند. در صورت نياز مي توانيد با كارشناسان ما در ارتباط باشيد.

علائم و دلايل اصلي كمبود اعتماد به نفس
اسكيزوفرني در كودكان
چگونه نقاشي كودكان را تفسير كنيم؟
مزاياي بازي هاي اينترنتي در كودكان

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين ما همه روزه (حتي ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

منبع:۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان

آموزش كنترل خشم در كودكان -  نقش خانواده در آموزش هاي صحيح جنسي به كودكان-نحوه برخورد با بددهني و فحاشي در كودكان - درمان دروغگويي در كودكان - انواع كودك آزاري و علل آن - عوامل اصلي ايجاد ترس در كودكان و راهكارهاي درمان آن -مشاوره فرزند پروري صحيح-خودارضايي در كودكان-مزاياي بازي هاي اينترنتي براي كودكان-اسكيزوفرني در كودكان-چگونه نقاشي كودكان را تفسير كنيم؟-۱۰ راهكار موثر در درمان لكنت زبان كودكان-

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.