سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

معرفي رشته مهندسي عمران

تحصيلي و خانواده

معرفي رشته مهندسي عمران

۶۵ بازديد

معرفي رشته مهندسي عمرانمعرفي رشته مهندسي عمران

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"معرفي رشته مهندسي عمران"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين متخصص ما همه روزه (حتي جمعه و ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

يكي از پرطرفدارترين رشته هايي كه از طريق كنكور رياضي و فيزيك مي توان به آن راه يافت رشته مهندسي عمران است كه داوطلبان گروه رياضي و فني مي توانند با موفقيت در كنكور سراسري و انتخاب اين رشته در صورت قبولي در كنكور اين رشته را در دانشگاه ادامه دهد. خيلي از مردم اين رشته را با نام راه و ساختمان مي شناسند و به خاطر اهميت مسكن در ذهن افراد اين رشته تقريبا شناخته شده است.

در كشور ما هم كارهايي كه با سازه هاي ساختماني غير ساختماني مرتبط باشند و در دو رشته مهندسي عمران خواهند بود. از جمله فعاليت هايي كه مهندس عمران را انجام مي دهد مي توان به مواردي از جمله ساختمان سازي ، سدسازي ، كارهاي جاده و مجاري انتقال آب يا فاضلاب نام برد. گرايش راه و ساختمان و گرايش آب و نقشه برداري از گرايش‌هاي مهم اين رشته هستند. به طور كلي مي‌توان گفت كه هر چيزي كه به نوسازي مربوط باشد در زمينه فعاليت مهندس عمران است. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد “معرفي رشته مهندسي عمران” مي توانيد اين مقاله را با دقت مطالعه نماييد.

معرفي رشته مهندسي عمران

مهندسي عمران رشته‌اي است كه هدف آن تربيت نيروهاي متخصصي است كه بتوانند در پروژه‌هاي مختلف عمراني در زمينه‌هاي ساختمان‌سازي ، راه‌سازي ، پل‌سازي ، بلند مرتبه‌سازي ، سازه‌ها و بناهاي آبي ، جمع‌آوري و دفع فاضلاب ، محيط زيست و غيره مسئوليت طراحي ، محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گيرند. مهندسي عمران از جمله رشته‌هايي است كه بيانگر كاربرد علم در ايجاد سازندگي و عمران است.

يعني هرچيزي كه به آبادي يك كشور باز مي‌گردد ، مانند: سد ، فرودگاه ، جاده ، برج ، تونل ، دكل‌هاي مخابراتي ، ساختمان‌هاي مقاوم در برابر زمين‌لرزه ، سيل و آتش و نيروگاه‌هاي برق و مصالح سبك ، ارزان و با كيفيت مناسب براي ساخت و ساز و در نهايت حفظ محيط زيست ، در حيطه كار مهندس عمران قرار مي‌گيرد. براي آغاز تمامي پروژه‌هاي عمراني به يك مهندس كارآمد عمران نياز داريم تا علاوه بر رعايت جنبه‌هاي فني و اجرايي ، اقتصادي نيز عمل كند. چون اقتصادي بودن ، يك اصل در مهندسي عمران است.

 
 

توانايي هاي لازم براي ورود به رشته مهندسي عمران

يك مهندس عمران بايد بسيار اجتماعي و داراي توان ايجاد ارتباط با جمله سايرين باشد چون رشته مهندسي عمران يك رشته گروهي است. يعني متخصص عمران در محيط كار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه كارگران ، تكنسين‌ ها و مهندسان رشته‌ هاي ديگر سر و كار دارد و بايد با همه اين افراد ارتباط خوبي برقرار كند تا بتواند شاهد پيشرفت و موفقيت كارش باشد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   معرفي زير گروه هاي رشته رياضي

با توجه به كميت و كيفيت درسي كه در اين رشته ارائه مي‌گردد ، داوطلب بايد از توان و دانش برتر در زمينه‌هاي رياضي و فيزيك برخوردار باشد. همچنين توان جسمي ، قدرت تجزيه و تحليل ، قدرت تجسم و دقت كافي در بسياري از مسايل را داشته باشد.

رشته مهندسي عمران داراي دو بعد اجرايي و نظري و آزمايشگاهي است. در اين ميان عده‌اي از مهندسين جذب كارهاي اجرايي مي‌شوند كه در اين صورت بايد آمادگي كار در كارگاه هاي داخل و خارج شهر را داشته باشند يعني براي برنامه‌ريزي و سروكار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عده‌اي نيز جذب بعد نظري و آزمايشگاهي مهندسي مي‌شوند كه اين عده نيز بايد آمادگي كارهاي محاسباتي ، دفتري و آزمايشگاهي را داشته باشند.

 
 

وظايف يك مهندس عمران چيست؟

محاسبه و اجراي سازه‌هاي مختلف مانند ساختمان ها اعم از مسكوني ، اداري و صنعتي با سيستم‌هاي سازه‌اي مختلف مانند آجري ، بتني و فولادي و نيز طرح و اجراي سدها ، پل ها ، حفر تونل ها ، راه ها و سازه‌هاي آبي و زير زميني به طوري كه در شرايط معمولي پايدار و در مواقع بحراني مانند زلزله آسيب‌پذيري آن به حدي باشد كه در ارائه خدمات از پيش تعيين شده دچار نقصان نگردد. به عبارت ساده تر مهندس عمران در هنگام طراحي هر سازه سعي در ايجاد تعادل ميان سه عامل ايمني ، زيبايي و مقرون به‌صرفه بودن را دارد.

 
 

وضعيت ادامه تحصيل در رشته مهندسي عمران

چنانچه علاقه مند به تحصيل در رشته مهندسي عمران هستيد در رابطه با تحصيل در مقاطع بالاتر در اين رشته لازم است به اطلاعتان برسانيم كه امكان تحصيل در رشته مهندسي عمران تا مقطع دكتري براي فارغ التحصيلان اين رشته وجود دارد و در حال حاضر شاهد تدريس اين رشته در دانشگاه هاي تراز اول هستيم. فارغ‌التحصيلان مقطع كارشناسي مي‌توانند در مقطع كارشناسي ارشد در گرايش هايي از جمله سازه ، سازه‌هاي هيدروليكي ، سازه‌هاي دريايي ، مهندسي مديريت ساخت ، مهندسي برنامه‌ريزي حمل و نقل ، مهندسي زلزله ، راه و ترابري ، مكانيك خاك و پي ، مهندسي آب ، مهندسي نقشه‌برداري فتوگرافي و مهندسي محيط زيست ادامه تحصيل دهند.

در رابطه با تحصيل در رشته مهندسي عمران در مقطع دكتري نيز لازم است بدانيد كه دانشجويان مي بايست با افزايش اطلاعات خود ، در يك زمينه تخصصي تر ميزان قدرت و توان خود را براي انجام كارهاي تحقيقاتي و توسعه مرزهاي دانش و رفع مشكلات علمي و اجرايي از طريق پژوهش افزايش دهند تا بتوانند در اين مقطع موفق شوند.

 
 

معرفي زمينه هاي كاري رشته مهندسي عمران

 طراحي و مشاوره:

اين زمينه كاري ، شامل طرح يا مشورت در طراحي يك پروژه است. همان طور كه به نظر مي رسد ، اين نوع زمينه‌كاري به تجربه زياد و مفيد و همچنين به تخصص كافي نياز دارد و معمولا اين وظيفه بر عهده متخصصين مجرب است. كسي كه چنين وظيفه‌اي به عهده مي گيرد ، عمدتا با فعاليت هاي دفتري و كار با نقشه‌هاي مختلف سر و كار خواهد داشت.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   ثبت نام بدون كنكور دانشگاه پيام نور مباركه 98 – 99

 پيمانكاري و اجرا:

اين وظيفه به سختي وظيفه مشاوره نيست و آن تخصص لازم را ندارد يك مجري ، طرح و نقشه در نظر گرفته شده براي كنترل پروژه دريافت مي كند و فقط وظيفه‌اش اين خواهد بود كه طرح را به خوبي اجرا كند. البته اكثر مشكلات سازنده‌اي در همين بخش است ، چرا كه ممكن است نقشه‌هاي بسيار خوبي طراحي شود و سازه‌ها از نظر طراحي بدون عيب و نقص باشند ، اما كار در اجرا به درستي انجام نگيرد. به همين جهت سازه‌هاي ساخته شده معمولا بي عيب و نقص است.

 نظارت:

مهندس ناظر وظيفه دارد از طرف كارفرما ، نظارت بر حسن انجام كارها را بر عهده بگيرد و همچنين وظيفه هماهنگي بين كار‌ها و افراد مختلف را به انجام برساند.

 
 

وضعيت نياز كشور به رشته مهندسي عمران

زماني كه كسي صحبت از سازندگي مي‌كند اولين چيزي كه به ذهن هر كس مي‌رسد پل ، سد ، كارخانه و كارگاه است كه ساخت بناي همه اين ها بر عهده مهندسين عمران است. به همين دليل فرصت‌هاي شغلي اين رشته در همه جاي دنيا بسيار زياد است. در كشور ما نيز كه فعاليت‌هاي عمراني ۳۰ تا ۴۰ درصد كل بودجه كشور را به خود اختصاص مي‌دهد ، بازار كار يك مهندس عمران از مهندسين رشته‌هاي ديگر بيشتر است. به ويژه اين كه كشور ما بعد از انقلاب در زمينه مهندسي عمران رشد زيادي داشته است. با توجه به روند رو به رشد ساخت و ساز بناهاي شهري در ايران و احتياج به مسكن و ساختمان به نظر مي‌رسد بازار كار اين رشته همچنان پويا و پرتحرك باشد.

پيشنهاد ميشود اين مطلب را هم مطالعه كنيد:   بازار كار رشته مهندسي شيمي

چنانچه بعد از مطالعه كامل اين مقاله سوالاتي در مورد “معرفي رشته مهندسي عمران” برايتان پيش آمد مي توانيد با مركز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمايي هاي لازم بهره مند گرديد. در صورت تماسل ساير مطالب تحصيلي ما را نيز مطالعه نماييد:

معرفي رشته مهندسي پزشكي
معرفي رشته مهندسي صنايع
معرفي رشته مددكاري اجتماعي
معرفي رشته مديريت كسب و كار

 

 

در صورتي كه در حين و يا پس از مطالعه مطلب زير در خصوص

"معرفي رشته مهندسي عمران"

نياز به مشاوره و كسب اطلاعات بيشتري در اين زمينه يا موضوعات ديگر داريد، ميتوانيد با مركز الومشاوره تماس بگيريد. تا سوالات و ابهامات شما به طور كامل برطرف شوند

۹۰۹۹۰۷۲۹۵۸

تماس فقط از تلفن ثابت بدون كد و صفر

مشاورين متخصص ما همه روزه (حتي جمعه و ايام تعطيل) از ساعت ۹ صبح الي ۱۲ شب آماده پاسخگويي به تمامي سوالات شما ميباشند

 

 

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

منبع:معرفي رشته مهندسي عمران

معرفي رشته تكنسين پروتزهاي دنداني-معرفي رشته مديريت بازرگاني-معرفي رشته مهندسي نفت-معرفي رشته مهندسي فناوري اطلاعات (IT)-معرفي رشته امور گمركي-معرفي رشته مهندسي برق-معرفي دانشگاه شاهد-معرفي رشته مهندسي عمران-معرفي رشته مهندسي سيستم-معرفي رشته كارداني فني عمليات پتروشيمي-معرفي رشته مهندسي معماري-معرفي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي-معرفي دانشگاه صنعتي اصفهان-معرفي رشته مهندسي مكانيك-

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.